Інтелектуальний розвиток дошкілька 


  

       Інтелект (від латинського слова intellectus - розуміння, розуміння, осягнення) у психологічній науці розглядається як «відносно стійка структура розумових здібностей індивіда»  
  Під інтелектом як об'єктом вимірювання розуміється загальна вроджена здатність, що визначає успішність виконання будь-яких завдань.

  Всі дітки раннього дошкільного віку дуже сприйнятливі до нової інформації. Свідомість дитини в цей період порівнюється з губкою, що вбирає величезна кількість різноманітних відомостей про навколишній світ. Ці знання та навички діти отримують, спілкуючись з однолітками в процесі гри, беручи участь у заняттях і бесідах з вихователями. Тому для інтелектуального розвитку дошкільників вкрай важливо правильно організувати процес навчання, спрямувати активність малят у потрібне русло.  

         Основною теорією розвитку інтелекту в когнітивної психології можна назвати теорію стадій Піаже, який зробив свої висновки, спостерігаючи за дітьми різного віку.

Перша стадія - сенсомоторна стадія. З'являються перші рефлекси і перші навички. Потім дитина, старше 12 місяців, починає озиратися в пошуках зниклого з його поля зору предмета, до цього він таких спроб не робив.

 Друга стадія - попередня операціями. До 7 років у дітей розвивається інтуїтивне символічне мислення, але вони залишаються егоцентричними. Вони вже можуть конструювати вирішення якихось проблем, не втілюючи їх у життя. Світ навколо них розширюється, включаючи поки прості поняття прозовнішнєсередовище.
  Третя стадія - конкретних операцій. У віці 7-12 років діти можуть оперувати своїми внутрішніми репрезентаціями якихось об'єктів, у них формується, конкретні операції, тобто операціональні угрупування мислення, пов'язані з об'єктів, якими можна маніпулювати або які можна схоплювати в інтуїції.
  Четверта стадія - формальних операцій. Після 12 років у дітей з'являється абстрактне мислення, і протягом всього юнацького періоду виробляється формальне мислення, угруповання якого характеризують зрілий рефлексивний інтелект, формується внутрішня модель зовнішнього світу, відбувається збагачення інформацією.

          Дитина має величезний потенціал до постійного навчання, закладений в нього самою природою. Така допитливість може послужити прекрасною основою для поступового становлення дошкільника як всебічно розвиненої особистості.

         Кожна дитина має свої особливості , тому не можна розумовий розвиток всіх дітей підвести «під одну гребінку».

Однак можна відзначити загальні для всіх дітей стадії розвитку певних знань і умінь. У зв’язку з цим розрізняють три моделі розумового розвитку дошкільників.

      З народження і впродовж півтора років життя дитини найбільш активно відбувається емоційний розвиток. Це основа повноцінного розвитку інтелекту малюка, його «путівка» в успішне життя. Тому дитина з самого народження повинна знаходитися в спокійній домашній атмосфері, відчуваючи любов схвалення близьких людей.

       Логічна .У віці до 5 років у діток активно розвиваються органи слуху і зору. Це ідеальний час для «закладки» здібностей до логічного мислення, а також сприйнятливості до музичних творів. Для того щоб цього досягти, необхідно грати з дитиною в розвиваючі ігри, збирати конструктори і вирішувати логічні задачки.

       Мовленнєва модель розумового виховання дітей передбачає для розвитку природної здатності хлопців запам’ятовувати інформацію на слух. Наприклад, дитина дошкільного віку набагато легше і швидше може вивчити іноземну мову, ніж будь-який дорослий. Тому таке обдарування потрібно розвивати і заохочувати в процесі виховання. Це може бути читання книжок, бесіди на задані теми, розучування віршів і пісеньок.

        Існує тісний зв'язок між інтелектуальним розвитком дитини та її можливостями спілкуватися з дорослими протягом досить тривалого часу (чим менше спілкування з дорослими, тим повільніше відбувається інтелектуальний розвиток). Становлення у дитини образу світу починається завдяки тим враженням, які він отримує в перші роки життя. Спочатку через дорослого і спілкування з ним, а потім через самостійне освоєння нових форм діяльності дитина все більше пізнає навколишнє. Характерною є схильність дитини до самоствердження спочатку в очах до­рослих, потім — однолітків, а згодом — і у власних очах. Під час інтелектуальних ігор діти навчаються точно і повно сприймати предмети та їхні властивості - колір, форму, розташування в просторі.

          У розвитку інтелектуальних здібностей дошкільнят особливе місце займає дидактична гра, яка є засобом навчання і допомагає дітям засвоювати і закріплювати знання, а також опановувати способами пізнавальної діяльності. Завдяки дидактичній грі, яка ефективно підвищує інтерес дітей до освітньої діяльності, дошкільнята вчаться класифікувати, порівнювати й узагальнювати. Інтелектуальний розвиток дітей раннього віку має сприяти не тільки засвоєнню і закріпленню знань, а й бути спрямованим на активізацію розумової діяльності дошкільників.

Інтелектуальний розвиток дітей в ДНЗ має включати:

  • розвиток мови і мовного спілкування;
  • розвиток просторового мислення та уяви (календар, час);
  • розвиток логічного мислення (класифікація, співвідношення);
  • формування сенсорної координації та моторики рук (графічні символи, штрихування);
  • формування вміння спостерігати, описувати і будувати припущення;
  • знайомство з правилами поведінки по відношенню до світу природи і світу речей, створених людиною;
  • виховання поваги до себе і оточуючих і розвиток етнічно цінних способів спілкування.

Вправи для розвитку інтелектуальних здібностей дітей

1. Складання розповіді або історії за картинками.

2. Впізнавання предметів за низкою ознак.

3. Порівняння двох або декількох предметів.

4. Підібрати до предмета відповідну пару, яка буде пов'язана з ним логічно.

5. Аналіз понять і виділення ознак у предметів.

6. Підбір слів протилежного значення.

 7. Рішення логічних задач.

8. Вміння знаходити логічні помилки.

9. Уміння оперувати цифрами в межах 10.

 

В ігротеці розвивальних ігор ДНЗ рекомендуються  дидактичні ігри на розвиток сприймання, уваги, пам’яті, мислення, мовлення, загальної та дрібної моторики:

1.  Лото, пазли, головоломки, лабіринти.

2. Шахи, шашки; телескопи,  мікроскопи, біноклі дитячі.

3. Книжки,  книжки-шнурівки, - липучки.

4. Мозаїки, ігри на магнітах.

5. Розмальовки, олівці, фарби.

6. Конструктори та будівельні блоки; м’які  та дерев’яні 3-D конструктори.

7. Розвиваючі іграшки-трансформери.

8. Музичні іграшки та музичні килимки.

9. Інтерактивні іграшки.

10.Авторські розвивальні іграшки (дошки Сегена, іграшки М.Монтессорі, палички  Кюізенера, кубики  М.А.Зайцева, логічні блоки Дьєнеша тощо).

 

Ігри на розвиток уваги і тренування  пам'яті дошкільника

 

 • Попросіть дитину прислухатися до зовнішніх звуків  та назвати їх.

• Попросіть малюка озирнутися навколо і назвати всі круглі   (чи зелені, або металеві) предмети.

• Скажіть дітям, що будете на щось дивитися, а вона повинна вгадати, на що саме. Можна мінятися ролями.

• Пограйте в гру, де ви називаєте  різні цифри, а діти, почувши цифру 5, наприклад, плескають в долоні чи присідають.

• Якщо мама долоню стисне -  діти повинні сказати  слово із звуком «О», а якщо розтиснете - із звуком «М»

• Попросіть дітей  повторювати всі ваші рухи, крім емоцій обличчя.

• Називайте різні предмети. Якщо малюк  почує назву літаючого предмета, нехай підніме  руки вгору, а якщо предмет не літає  – сплесне в долоні.

• Гра без слів. Попросіть вашу дитину дати стільки предметів ( папірців,іграшок тощо), скільки разів ви плеснули  в долоні.

• Візьміть дві іграшки, наприклад, кішку і песика. Поясніть дитині  правила гри: якщо питання буде задавати кішка, відповідати треба тільки «так», а якщо собачка тільки «ні» (варіанти питань: «Хочеш цукерку?», «Підемо в цирк?», «Ти морозиво любиш?»            і т . д.).

• Показуйте картки із зображеннями тварин або просто називайте їх, а діти  нехай озвучують.

• Розкидайте  по підлозі різнокольорові папірці і попросіть зібрати, наприклад, тільки жовті, потім 4 червоні і 6 жовтих і т.д.

• Виріжте з паперу пари смужок різної довжини, і нехай діти  підберуть  відповідні пари.

• На прогулянці показуйте дитині  різні оточуючі  предмети і вимовляєте відповідні слова (попередьте, що потім їй все потрібно буде повторити): будинок, дерево, дорога, лава, кущ, собака, машина, пташка, сумка. Вдома діти повинні згадати якнайбільше слів.

• Посадіть 5-6 іграшок на стіл і попросіть дитину  запам’ятати в якому порядку вони сидять. Коли малюки заплющать очі,  приберіть деякі іграшки чи поміняйте їх місцями. Нехай дитина здогадається, що змінилося.

 

      

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

  Якщо дитина вже «залипла у цифру» Рекомендації для батьків Не забирайте у дитини девайс. Вона сприйме це як агресію, порушення особистих м...