ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В РОБОТІ З ДІТЬМИ
Використання інформаційно-комунікаційних технологій в дитячому садку - актуальна проблема сучасного дошкільного виховання. Важливість та необхідність впровадження таких технологій у процес освітньої діяльності відзначалася міжнародними експертами у «Всесвітній доповіді з комунікації та інформації», підготовленому ЮНЕСКО. У нашій країні, за останні 5 років, стався ряд подій, які визначають прискорений розвиток інтернет - технологій в дошкільних установах. Передумови формування системи електронних ресурсів дошкільної освіти представлені на слайді.
В даний час в нашій країні реалізується Стратегії розвитку інформаційного суспільства, яка пов'язана з доступністю інформації для всіх категорій громадян та організацією доступу до цієї інформації. Тому використання інформаційно-комунікаційних технологій є одним із пріоритетів освіти. Інформатизація системи освіти пред'являє нові вимоги до педагога та його професійної компетентності. Комунікативна компетентність педагога передбачає здатність вибудовувати комунікації в різних форматах: усному, письмовому, дискусійному, візуальному, комп'ютерному, електронному. Педагог повинен не тільки вміти користуватися комп'ютером і сучасним мультимедійним обладнанням, але і створювати свої освітні ресурси, широко використовувати їх у своїй педагогічній діяльності.
Комп'ютери в шкільних класах сьогодні вже не сприймаються як щось рідкісне, екзотичне, проте в дитячому саду вони ще не перетворилися на добре освоєний інструмент педагогів. Але з кожним роком сучасні інформаційні технології все міцніше входять в наше життя. Тому, дошкільна освітнє установа, як носій культури та знань, також не може залишатися осторонь.
Інформаційні технології, це не тільки і не стільки комп'ютери та їх програмне забезпечення. Під інформаційно-комунікативними технологіями розуміється використання комп'ютера, Інтернету, телевізора, відео, мультимедіа, аудіовізуального обладнання, тобто всього того, що може представляти широкі можливості для комунікації.
Використання комп'ютерних технологій допомагає:
залучати пасивних слухачів до активної діяльності;
робити освітню діяльність більш наочною та інтенсивної;
формувати інформаційну культуру у дітей;
активізувати пізнавальний інтерес;
реалізовувати особистісно-орієнтований та диференційований підходи у навчанні;
дисциплінувати самого вихователя, формувати інтерес до роботи;
активізувати розумові процеси (аналіз, синтез, порівняння та ін)
У своїй роботі педагог може використовувати такі засоби інформаційно-комунікативних технологій:
Комп'ютер,мультимедійний проектор,принтер,телевізор,фотоапарат, відеокамеру, електронну дошку.
Так само можна виділити наступні види інтерактивних матеріалів:
Фотографії;
Відеоролики;
Відеофрагменти (фільмів, казок, мультфільмів);
Презентації (електронні книги, електронні виставки);
Дитячі розвиваючі комп'ютерні ігри;
Можливе створення колекцій цифрових фотографій і мультфільмів.
Зупинимося на перевагах використання інтерактивних матеріалів.
Дані матеріали:
дозволяють збільшити сприйняття матеріалу за рахунок збільшення кількості ілюстративного матеріалу;
дозволяють робити поправки під час НОД, виконувати спільну роботу дітей у взаємодії, здійснювати інтерактивну взаємозв'язок дитина - педагог;
використання мультимедійних презентацій забезпечує наочність, яка сприяє кращому сприйняттю і запам'ятовуванню матеріалу, що дуже важливо, враховуючи наочно-образне мислення дітей дошкільного віку;
одночасно використовується графічна, текстова, аудіовізуальна інформація;
при використанні анімації і вставки відеофрагментів можливий показ динамічних процесів;
за допомогою комп'ютера можна змоделювати такі життєві ситуації, які не можна або складно показати під час освітньої діяльності небудь побачити в повсякденному житті (наприклад, відтворення звуків тварин; роботу транспорту тощо);
використання нових прийомів пояснення і закріплення, особливо в ігровій формі, підвищує мимовільну увагу дітей, допомагає розвинути довільну;
безпосередньо освітня діяльність з використанням інформаційно-комунікаційних технологій спонукає дітей до пошукової та пізнавальної діяльності, включаючи й пошук в мережі Інтернет самостійно або разом з батьками;
висока динаміка безпосередньо освітньої діяльності сприяє ефективному засвоєнню матеріалу, розвитку пам'яті, уяви, творчості дітей.
Підбір ілюстративного матеріалу до НОД і для оформлення стендів, альбомів, групи, кабінетів (сканування, Інтернет; принтер, презентація).
Створення дидактичних ігор.
Підбір додаткового пізнавального матеріалу до НОД, знайомство зі сценаріями свят та інших заходів.
Обмін досвідом, знайомство з періодикою, напрацюваннями інших педагогів Росії і зарубіжжя.
Оформлення групової документації, звітів. Комп'ютер дозволить не писати звіти та аналізи кожен раз, а достатньо набрати один раз схему і надалі тільки вносити необхідні зміни.
Створення презентацій в програмі РowerРoint для підвищення ефективності освітніх занять з дітьми та педагогічної компетенції батьків. Існують наступні види презентацій: Для позначення теми або як супровід до пояснення педагога; Для супроводу невеликих театралізованих сценок чи постановок казок дітьми; Для супроводу свята для дітей або для контролю знань та ін. Для супроводу концерту Для проведення батьківських зборів
Особливе місце при використанні ІКТ займає робота з батьками:
1. Мінімізація часу доступу до інформації суб'єктів комунікації;
2. Можливість продемонструвати будь-які документи, фотоматеріали;
3. Забезпечення індивідуального підходу до суб'єкта комунікації;
4. Оптимальне поєднання індивідуальної групової;
5. Зростання обсягу інформації;
6. Забезпечує діалог суб'єктів комунікації (електронна пошта, форум);
7. Оперативне отримання інформації;
8. Розширення інформаційних потоків;
9. Використання ІКТ при проведенні батьківських зборів.
Незважаючи на всі переваги використання інформаційно-комунікаційних технологій, існує і ряд проблем, при їх використанні. І насамперед це реальна загроза здоров'ю, що виникає при ранньому привчанні малюків до комп'ютера.
При використанні даних технологій вихователь, насамперед, повинен керуватися Санітарно-епідеміологічними вимогами до влаштування, утримання та режиму роботи дошкільних установ (Санпін 2.4.1.2660-10): «12.21. Безпосередньо освітню діяльність з використанням комп'ютерів для дітей 5-7 років слід проводити не більше одного разу протягом дня і не частіше трьох разів на тиждень у дні найбільш високої працездатності: у вівторок, середу та четвер. Після роботи з комп'ютером з дітьми проводять гімнастику для очей. Безперервна тривалість роботи з комп'ютером у формі розвиваючих ігор для дітей 5 років не повинна перевищувати 10 хвилин, для дітей 6-7 років - 15 хвилин. Для дітей, які мають хронічну патологію, частохворіючих (більше 4 разів у рік), після перенесених захворювань протягом 2-тижнів тривалість безпосередньо освітньої діяльності з використанням комп'ютера повинна бути скорочена: для дітей 5 років - до 7 хвилин, для дітей 6 років - до 10 хвилин.
Для зниження стомлюваності дітей в процесі безпосереднього здійснення освітньої діяльності з використанням комп'ютерної техніки необхідно забезпечити гігієнічно раціональну організацію робочого місця: відповідність меблів зросту дитини, достатній рівень освітленості. Екран відеомонітора повинен знаходитися на рівні очей або трохи нижче, на відстані не ближче 50 сантиметрів.
Інтелектуальний розвиток дошкілька
Інтелект (від латинського слова intellectus - розуміння, розуміння, осягнення) у психологічній науці розглядається як «відносно стійка структура розумових здібностей індивіда»
Під інтелектом як об'єктом вимірювання розуміється загальна вроджена здатність, що визначає успішність виконання будь-яких завдань.
Всі дітки раннього дошкільного віку дуже сприйнятливі до нової інформації. Свідомість дитини в цей період порівнюється з губкою, що вбирає величезна кількість різноманітних відомостей про навколишній світ. Ці знання та навички діти отримують, спілкуючись з однолітками в процесі гри, беручи участь у заняттях і бесідах з вихователями. Тому для інтелектуального розвитку дошкільників вкрай важливо правильно організувати процес навчання, спрямувати активність малят у потрібне русло.
Основною теорією розвитку інтелекту в когнітивної психології можна назвати теорію стадій Піаже, який зробив свої висновки, спостерігаючи за дітьми різного віку.
Перша стадія - сенсомоторна стадія. З'являються перші рефлекси і перші навички. Потім дитина, старше 12 місяців, починає озиратися в пошуках зниклого з його поля зору предмета, до цього він таких спроб не робив.
Друга стадія - попередня операціями. До 7 років у дітей розвивається інтуїтивне символічне мислення, але вони залишаються егоцентричними. Вони вже можуть конструювати вирішення якихось проблем, не втілюючи їх у життя. Світ навколо них розширюється, включаючи поки прості поняття прозовнішнєсередовище.
Третя стадія - конкретних операцій. У віці 7-12 років діти можуть оперувати своїми внутрішніми репрезентаціями якихось об'єктів, у них формується, конкретні операції, тобто операціональні угрупування мислення, пов'язані з об'єктів, якими можна маніпулювати або які можна схоплювати в інтуїції.
Четверта стадія - формальних операцій. Після 12 років у дітей з'являється абстрактне мислення, і протягом всього юнацького періоду виробляється формальне мислення, угруповання якого характеризують зрілий рефлексивний інтелект, формується внутрішня модель зовнішнього світу, відбувається збагачення інформацією.
Дитина має величезний потенціал до постійного навчання, закладений в нього самою природою. Така допитливість може послужити прекрасною основою для поступового становлення дошкільника як всебічно розвиненої особистості.
Кожна дитина має свої особливості , тому не можна розумовий розвиток всіх дітей підвести «під одну гребінку».
Однак можна відзначити загальні для всіх дітей стадії розвитку певних знань і умінь. У зв’язку з цим розрізняють три моделі розумового розвитку дошкільників.
З народження і впродовж півтора років життя дитини найбільш активно відбувається емоційний розвиток. Це основа повноцінного розвитку інтелекту малюка, його «путівка» в успішне життя. Тому дитина з самого народження повинна знаходитися в спокійній домашній атмосфері, відчуваючи любов схвалення близьких людей.
Логічна .У віці до 5 років у діток активно розвиваються органи слуху і зору. Це ідеальний час для «закладки» здібностей до логічного мислення, а також сприйнятливості до музичних творів. Для того щоб цього досягти, необхідно грати з дитиною в розвиваючі ігри, збирати конструктори і вирішувати логічні задачки.
Мовленнєва модель розумового виховання дітей передбачає для розвитку природної здатності хлопців запам’ятовувати інформацію на слух. Наприклад, дитина дошкільного віку набагато легше і швидше може вивчити іноземну мову, ніж будь-який дорослий. Тому таке обдарування потрібно розвивати і заохочувати в процесі виховання. Це може бути читання книжок, бесіди на задані теми, розучування віршів і пісеньок.
Існує тісний зв'язок між інтелектуальним розвитком дитини та її можливостями спілкуватися з дорослими протягом досить тривалого часу (чим менше спілкування з дорослими, тим повільніше відбувається інтелектуальний розвиток). Становлення у дитини образу світу починається завдяки тим враженням, які він отримує в перші роки життя. Спочатку через дорослого і спілкування з ним, а потім через самостійне освоєння нових форм діяльності дитина все більше пізнає навколишнє. Характерною є схильність дитини до самоствердження спочатку в очах дорослих, потім — однолітків, а згодом — і у власних очах. Під час інтелектуальних ігор діти навчаються точно і повно сприймати предмети та їхні властивості - колір, форму, розташування в просторі.
У розвитку інтелектуальних здібностей дошкільнят особливе місце займає дидактична гра, яка є засобом навчання і допомагає дітям засвоювати і закріплювати знання, а також опановувати способами пізнавальної діяльності. Завдяки дидактичній грі, яка ефективно підвищує інтерес дітей до освітньої діяльності, дошкільнята вчаться класифікувати, порівнювати й узагальнювати. Інтелектуальний розвиток дітей раннього віку має сприяти не тільки засвоєнню і закріпленню знань, а й бути спрямованим на активізацію розумової діяльності дошкільників.
Інтелектуальний розвиток дітей в ДНЗ має включати:
- розвиток мови і мовного спілкування;
- розвиток просторового мислення та уяви (календар, час);
- розвиток логічного мислення (класифікація, співвідношення);
- формування сенсорної координації та моторики рук (графічні символи, штрихування);
- формування вміння спостерігати, описувати і будувати припущення;
- знайомство з правилами поведінки по відношенню до світу природи і світу речей, створених людиною;
- виховання поваги до себе і оточуючих і розвиток етнічно цінних способів спілкування.
Вправи для розвитку інтелектуальних здібностей дітей
1. Складання розповіді або історії за картинками.
2. Впізнавання предметів за низкою ознак.
3. Порівняння двох або декількох предметів.
4. Підібрати до предмета відповідну пару, яка буде пов'язана з ним логічно.
5. Аналіз понять і виділення ознак у предметів.
6. Підбір слів протилежного значення.
7. Рішення логічних задач.
8. Вміння знаходити логічні помилки.
9. Уміння оперувати цифрами в межах 10.
В ігротеці розвивальних ігор ДНЗ рекомендуються дидактичні ігри на розвиток сприймання, уваги, пам’яті, мислення, мовлення, загальної та дрібної моторики:
1. Лото, пазли, головоломки, лабіринти.
2. Шахи, шашки; телескопи, мікроскопи, біноклі дитячі.
3. Книжки, книжки-шнурівки, - липучки.
4. Мозаїки, ігри на магнітах.
5. Розмальовки, олівці, фарби.
6. Конструктори та будівельні блоки; м’які та дерев’яні 3-D конструктори.
7. Розвиваючі іграшки-трансформери.
8. Музичні іграшки та музичні килимки.
9. Інтерактивні іграшки.
10.Авторські розвивальні іграшки (дошки Сегена, іграшки М.Монтессорі, палички Кюізенера, кубики М.А.Зайцева, логічні блоки Дьєнеша тощо).
Ігри на розвиток уваги і тренування пам'яті дошкільника
• Попросіть дитину прислухатися до зовнішніх звуків та назвати їх.
• Попросіть малюка озирнутися навколо і назвати всі круглі (чи зелені, або металеві) предмети.
• Скажіть дітям, що будете на щось дивитися, а вона повинна вгадати, на що саме. Можна мінятися ролями.
• Пограйте в гру, де ви називаєте різні цифри, а діти, почувши цифру 5, наприклад, плескають в долоні чи присідають.
• Якщо мама долоню стисне - діти повинні сказати слово із звуком «О», а якщо розтиснете - із звуком «М»
• Попросіть дітей повторювати всі ваші рухи, крім емоцій обличчя.
• Називайте різні предмети. Якщо малюк почує назву літаючого предмета, нехай підніме руки вгору, а якщо предмет не літає – сплесне в долоні.
• Гра без слів. Попросіть вашу дитину дати стільки предметів ( папірців,іграшок тощо), скільки разів ви плеснули в долоні.
• Візьміть дві іграшки, наприклад, кішку і песика. Поясніть дитині правила гри: якщо питання буде задавати кішка, відповідати треба тільки «так», а якщо собачка тільки «ні» (варіанти питань: «Хочеш цукерку?», «Підемо в цирк?», «Ти морозиво любиш?» і т . д.).
• Показуйте картки із зображеннями тварин або просто називайте їх, а діти нехай озвучують.
• Розкидайте по підлозі різнокольорові папірці і попросіть зібрати, наприклад, тільки жовті, потім 4 червоні і 6 жовтих і т.д.
• Виріжте з паперу пари смужок різної довжини, і нехай діти підберуть відповідні пари.
• На прогулянці показуйте дитині різні оточуючі предмети і вимовляєте відповідні слова (попередьте, що потім їй все потрібно буде повторити): будинок, дерево, дорога, лава, кущ, собака, машина, пташка, сумка. Вдома діти повинні згадати якнайбільше слів.
• Посадіть 5-6 іграшок на стіл і попросіть дитину запам’ятати в якому порядку вони сидять. Коли малюки заплющать очі, приберіть деякі іграшки чи поміняйте їх місцями. Нехай дитина здогадається, що змінилося.
Немає коментарів:
Дописати коментар