Просвіта

 

Якщо дитина вже «залипла у цифру»

Рекомендації для батьків

  • Не забирайте у дитини девайс. Вона сприйме це як агресію, порушення особистих меж, приниження. Крім того, різке зникнення об’єкта залежності без будь-якої заміни може мати різко негативні наслідки.
  • Зменшуйте час «спілкування» з девайсом поступово. Для початку встановіть чіткі правила його використання: виділіть певний час — не більше ніж півгодини на день для дошкільника; виділіть певні місця в квартирі та забороніть користуватися девайсом в інших, наприклад, у кухні, в спальні;
  • Запропонуйте згодом цікаві й захопливі для дитини заняття саме у встановлений час і визначеному місці. Так, непомітно для дитини ви поступово «відвоюєте» її у девайса.
  • Показуйте особистий приклад і діставайте власний девайс при дитині якомога рідше і винятково для розв’язання конкретного завдання.
  • Приділяйте дитині увагу. Якомога частіше дивіться їй в очі. Вибудовуйте довірливі стосунки. Демонструйте свою любов і душевне тепло. Проводите якомога більше часу разом.
  • Намагайтеся поступово замінювати задоволення, отримані за допомогою девайса, на задоволення із реального життя.
  • Створюйте спокійну і просту обстановку довкола дитини. Будьте організовані. Підтримуйте передбачуваний і розумний розклад дня. Уповільніть ритм життя, не поспішайте, не метушіться. Насолоджуйтеся кожною миттєвістю і простими речами в житті.
  • Гуляйте з дитиною якомога більше на свіжому повітрі. Ліпше не на гамірних вулицях, переповнених сенсорними стимулами — мерехтінням вогнів, шумом машин тощо, а в парку, в лісі, на природі.
  • Не робіть трагедії з можливих «зривів». Продовжуйте працювати далі, і вам все вдається.

(за матеріалами журналу «Практичний психолог. Дитячий садок)

 

РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ 
У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ



Творчі здібності дитини – що вони собою являють ?

Під поняттям «творчість» в науковому середовищі розуміють активне самовираження, яке може здійснюватися через які завгодно форми. Це може бути влучне слово або вираження думок у віршах, створення мелодії, скульптури або оригінального малюнка. Навіть у роботі, пов’язаній з точними науками (хімічні дослідження, бухгалтерія) для отримання хорошого і ефективного результату бажано застосовувати творчі здібності.

У дитини дошкільного віку творчими здібностями називають індивідуальні якості особистості, що зумовлюють успішність реалізації того чи іншого виду творчої діяльності. Творчі здібності дошкільника складаються з великої кількості компонентів, серед яких присутні і такі вміння, як:

  • Розпізнавання тих подій і фактів, які не бачать інші діти.
  • Продукування великої кількості ідей за маленький проміжок часу.
  • Прагнення до постійного пізнання.
  • Організація умов, в яких той чи інший об’єкт може проявити в повній мірі свою приховану сутність.
  • Легкість асоціації понять, значно віддалених один від одного.
  • Самостійне створення альтернатив для вирішення тих чи інших завдань.

Наявність всіх перерахованих вище якостей у дитини дошкільника обумовлено прекрасним креативним мисленням та уявою. Розвиток творчих здібностей дітей якраз і ґрунтується на вдосконаленні наявних задатків і навичок.

Особливості розвитку творчих здібностей у дошкільному віці

Визначити рівень розвитку творчих здібностей у дітей дошкільного віку можна за допомогою застосування різноманітних методик. Найпоширенішою із них є аналіз дитячих малюнків, який допомагає визначити:

  • Наскільки правильно дитина може передавати положення зазначеного об’єкта в просторі.
  • Якщо у створюваного дошкільням образу емоційність?
  • Наскільки повним є зміст зображення.
  • Чи вміє дитина в повній мірі розкрити задуманий сюжет картинки.

Рівень розвитку творчої уяви у дітей дошкільного віку дає поняття про здібності дитини до тих чи інших напрямів творчості. Завдяки такій інформації можна виявити ті творчіс фери, на які слід зробити опір для того, щоб зробити самовираження маленького непосиди більш виразним і активним

Взагалі дитячий вік – ідеальний час для розвитку самих різних здібностей, в тому числі – творчих. Дитина в дошкільному віці володіє великою допитливістю, прагне до пізнання навколишнього світу. Обумовлено це відсутністю стереотипів і незалежністю мислення. Творчий потенціал дорослої людини багато в чому залежить від того, наскільки інтенсивно розвивалися у дошкільника творчі здібності і застосовувалися всі можливості для цього.

Створення умов для творчого розвитку малюка

Щоб творчі здібності дитини розвивалися правильно і в потрібному напрямку, максимально розкривалися і давали можливості для успішного творчого розвитку, слід створювати певні умови:

-  Моделювання обстановки навколо малюка, яка буде випереджатийогорозвиток. Дитинубажанооточити такими предметами, якібудутьактивізуватитворчийпроцес і спонукатийого до дій з творчимпідходом. Наприклад, дитині у віці одного року можна подарувати кубики з буквами і цифрами, і в процесі гри називати їх. Так дитина зможе швидше вивчити алфавіт і цифровий ряд.

Фізичний розвиток дошкільника сприяє активізації творчого мислення. Розпочаті з перших місяців після народження фізичні заняття є першим кроком до закладання основ творчих здібностей маленької дитини і в подальшому – дорослої людини.

  Надання свободи у виборі напрямку творчої діяльності. Малюк повинен самостійно вибирати, що йому цікаво з великого переліку творчих напрямків, і яким видом діяльності він хоче в даний момент часу займатися. І якщо діяльність захоплює дитину, то інтелектуальне напруження не стане причиною розвитку перевтоми. Навпаки, все це піде на користь маленькому чоловічкові.

  Збільшення кількості поставлених перед дошкільням завдань та їх ускладнення. Якщо заявлену спочатку планку з розвитку творчих здібностей постійно підвищувати, то здібності у маленької дитини будуть удосконалюватися і максимально успішно розвиватися. Дошкільнята пізнають навколишній світ зовсім не так, як дорослі. Часто вони не можуть використовувати досвід, запропонований дорослою людиною. Цю особливість дитячого організму слід використовувати по максимуму, дозволяючи малюку самостійно знаходити рішення для тих чи інших проблем, стимулюючи тим самим інтенсивний розвиток творчого мислення. Наприклад, у дитини за диван впала іграшка. Не слід відразу надавати свою допомогу. Нехай непосида сам спробує впоратися з таким завданням.

  Розумна і ненав’язлива допомога з боку дорослої людини. Свобода, дається батьками маленькій дитині аж ніяк не повинна перерости у вседозволеність. Давати підказки малюкові в тих випадках, коли він може додуматися до вирішення проблеми самостійно, не варто. Таким чином батьки надають йому «ведмежу послугу», перешкоджаючи повноцінному розвитку творчих здібностей.

Формування комфортного психологічного клімату. Якщо малюка оточують теплі і дружні стосунки в сім’ї, дитячому садку, то задатки його творчих здібностей будуть розвиватися краще і ефективніше. Завдання батьків полягає в тому, щоб стимулювати дошкільника на розвиток творчих здібностей. Кваліфікованими фахівцями-психологами надається консультація для батьків з розвитку творчих здібностейдітей, на якій вони можуть отримати ефективні рекомендації щодо того, що дошкільника слід постійно стимулювати до творчості, не засуджувати у разі невдач і не реагувати негативом на найбезглуздіші вигадки дитини.

Розвиваємо творчу уяву

У побуті людська уява не грає ніякої суттєвої ролі, оскільки належить до розряду неіснуючих, нереальних, фантастичних елементів. Але в науці це якість людської особистості дуже цінується, оскільки допомагає уявити якийсь предмет, якого немає в природі взагалі, або просто він знаходиться на відстані від людини.

Завдяки хорошій уяві людина має можливість утримувати неіснуючий предмет в пам’яті і навіть робити з ним різні маніпуляції. Активність уяви підрозділяється на 4 стадії:

  Перша стадія творчого уяви у дитини –дошкільника виявляється під час сну.  Сприйняття інформації тут не залежить від усвідомлених бажань людини.

  Творча уява у більш активній  мірі  проявляє себе в приємних мріях.

  Ще більшу активність має уяву, проявляє себе в періоди прослуховування музики, читання літературних творів або віршів. Слухове або зорове сприйняття допомагають створити відповідні образи.

  Творча діяльність є найвищою формою  уяви.

Творча уява передбачає створення абсолютно нового образу, який не був відомий раніше. Дітям дошкільного віку невідомі назви прийомів творчої уяви, проте вони з ними знайомляться з самого раннього дитинства, за допомогою казок, які їм читають батьки. Трохи пізніше такі прийоми використовуються самими дітьми, під час творчого процессу придумування власних казкових персонажів, зображення їх у малюнку. 

Творча уява у дитячому віці розвивається в ході гри. Малюкові набагато легшее змоделювати фантазійну ситуацію, здійснюючи маніпуляції з реальними предметами. Приміром, якщо у дошкільника є паличка, він може уявити себе вершником, осідлавши її. Дуже бажано, щоб подібний тест об’єкт був схожий з реальним. Тоді уявлення здійсниться легше. Для дитини старшого дошкільного віку схожість об’єкта заміщення з цим предметом не має особливого значення, оскільки уява у них вже вдосконалено. Поступово у дитини навіть відпадає необхідність у створенні зовнішньої опори, і він може представляти предмет, якого немає поблизу. Уявний об’єкт наділяється новим змістом, а дії з ним відбуваються виключно в уяві дошкільника. Саме в такий момент творча уява перетворюється в процесс психічного характеру, а нафантазована  ситуація реалізується лише у внутрішньому світі маленького непосиди.

Особливості розвитку творчого мислення

Творче мислення у дітей дошкільного віку передбачає формування таких якостей розумової функції:

  • Діалектичність. Можливість дитячого мислення знаходити суперечності в системах різного типу, що заважають вдосконалювати , і усувати їх.
  • Асоціативність. Знаходження взаємозв’язку між предметами і подіями, які на перший погляд непорівнюваніЗавдяки асоціативності творче мислення дитини  дошкільника стає нестандартним.
  • Системність. Здатність сприймати предмети і явища в цілісному зв’язку. Така властивість творчого мислення допомагає дошкільникові розгледіти характеристики предмета у всьому його різноманітті, а також визначати на прикладах окремо взятих об’єктів системи рівень співвідношення з іншими типами систем.

Творчі здібності малюка і роль спільної взаємодії в їх розвитку з батьками

Розвиток творчих здібностей дітей в образотворчій діяльності, танцях, музиці або інших видах мистецтва набагато краще і ефективніше при взаємодії дитини з дорослими, батьками. Спільна творчість подібного типу має багато плюсів, серед яких є такі:

  • Відбувається стимулювання і збагачення взаємин батьків з дітьми.
  • Процесс соціалізації дитини-дошкільника відбувається легше і швидше.
  • Дитині надається можливість знайомства з основами ефективного співробітництва.
  • Авторитарного тиску з боку батьків немає. Малюк повною мірою усвідомлює свою значущість у родині, і може без побоювання висловити власне «Я».
  • У процесі спільної творчості складається сприятлива атмосфера для розвитку фантазії у дітей - дошкільників і дорослих.

Батьки маленького непосиди добре знайомі з тим, наскільки багато у дитини нерозтраченої енергії, яку він направляє в неправильне русло. При взаємодії з батьками в ігровому процесі у малюка відбувається емоційна розрядка, а енергія йде на користь його ж організму. У підсумку сил на капризи і пхикання у нього не залишається. Займатися з дитиною спільною творчістю слід в гарному настрої, щоб у нього в ході гри не виникало поганого настрою. До майбутньої діяльності слід готуватися завчасно, щоб в ході гри не виникло необхідності шукати потрібний предмет.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

  Ресурси психологічної  підтримки для батьків https://www.howareu.com/ Всеукраїнська програма ментального здоров’я ТИ ЯК ? Психологічний пр...